Terug

4 tips: Hoe om te gaan met een depressie

Het kan moeilijk zijn om te leven met een partner die last heeft van een depressie. Er bestaat zelfs een kans dat jij ook depressief wordt, omdat jouw partner dat is. Je kunt namelijk het gevoel hebben dat jouw partner weinig interesse in je toont en dat kan eenzaam zijn. Misschien voelt jouw partner met een depressie zich schuldig, omdat hij/zij er niet voor jou kan zijn. Toch is het belangrijk en ook mogelijk om jouw partner te helpen tijdens zijn/haar depressie.

Nu volgen 4 tips om jouw partner bij zijn of haar depressie te helpen:

1. Maak het bespreekbaar

Hoewel het lastig kan zijn om met jouw partner over zijn of haar depressie te praten, is het belangrijk om het bespreekbaar te maken zodat hij of zij weet dat je er voor hem of haar bent. Bedenk vooral dat het voor hem of haar lastiger is om dingen aan te kaarten of om hulp te vragen. Als jij aangeeft dat je er bent als hij of zij wil praten, kan dat al enorm helpen. Soms heeft iemand geen behoefte om te praten. Dat is natuurlijk ook prima, maar dan is het toch goed om aan te geven dat je er bent wanneer hij of zij daar wel behoefte aan heeft.

Het is belangrijk om te letten op hoe jullie samen praten. Probeer zoveel mogelijk openvragen te stellen en zo min mogelijk zelf in te vullen. Ook als je hulp aanbiedt, is er vaak nog een drempel: mensen vinden over het algemeen dat ze zelf alles moeten kunnen. Een hele simpele truc kan dan zijn om in plaats van: ‘Kan ik je helpen?’, ‘HOE kan ik je helpen?’ te vragen. Op deze manier heb je zelf al aangegeven dat je sowieso gaat helpen waardoor de drempel wegvalt.

2. Besef de kracht van een sociale netwerk
Er zijn twee manieren waarbij de sociale omgeving invloed kan hebben op de persoon met een depressie: bij het ONTSTAAN van de klachten en bij het HERSTEL. Het kan zijn dat er iets gebeurd is waardoor de klachten zijn ontstaan. Denk daarbij aan ruzie met een partner, een verbroken relatie, verlies van een dierbare of een verhuizing waardoor er nieuwe contacten opgebouwd moeten worden. Het kan ook zijn dat de klachten er al zijn waardoor er bijvoorbeeld een conflict ontstaat, omdat degene met een depressie vaak geïrriteerd reageert. De klachten kunnen dan verergeren. Dus hoe je het wendt of keert: de omgeving is altijd betrokken bij een depressie

3. Houd rekening met voeding
Vaak wordt het belang van de juiste voeding onderschat. Wees er bewust van dat voeding ook effect heeft op emoties en gedrag. Eet jouw partner genoeg voedingsmiddelen met proteïne? Drinkt hij of zij te veel cafeïne? Drink hij/zij voldoende water? Je hebt minstens twee liter water per dag nodig om gehydrateerd te blijven. Dit is essentieel om je te kunnen concentreren en om goed na te denken. Het is belangrijk dat jouw partner start met een gezond ontbijt om de dag goed te beginnen. Verder kunnen kleine porties eten in plaats van één grote maaltijd voor lunch en diner al enorm schelen. Het is belangrijk om eten waardoor het bloedsuikergehalte snel gaat schommelen te ontwijken. Denk daarbij aan zoete snacks, suikerhoudende dranken en alcohol.

4. Zorg ervoor dat jouw partner actiever wordt
Het is aangetoond dat actiever worden, helpt tegen depressieve krachten. Door iemand te activeren, wordt de negatieve spiraal doorbroken. Als iemand met een depressie iets doet ondanks het feit dat hij zich somber voelt, kan hij/zij daar wel positieve gedachten van krijgen zoals: ‘Dat heb ik in ieder geval wel voor elkaar gekregen’. Doordat er positieve gedachten komen, voelt iemand zich ook weer een beetje beter waardoor het een volgende keer weer makkelijker wordt om iets leuks te ondernemen. 

Het laatste en een heel belangrijk onderdeel is dat het erg belangrijk is dat iemand die depressief is lichaamsbeweging krijgt. Door te bewegen maak je namelijk bepaalde stoffen in je hersenen aan die voor een beter gevoel zorgen. Het gaat erom dat er minstens drie keer per week 20 minuten achter elkaar bewogen wordt. Dus als het jou bijvoorbeeld lukt om iemand mee te krijgen om een wandelingetje te maken, kan dat al enorm helpen. Het is nog goed voor jezelf ook!

 

Weet dat het tijd kost om door een depressie te komen. Als het te moeilijk wordt, probeer dan meer informatie over depressie te zoeken. Zo krijg je er meer verstand van en begrijp je jouw partner beter. Vraag zelf ook ondersteuning als dat nodig is. Aarzel niet om bij vrienden, familie of met een therapeut jouw gedachten en gevoelens te uiten. Vergeet ook niet om tijd te maken voor jezelf en bezigheden die jij leuk vindt.