Meld je direct gratis aan bij Therapieland, ontvang een e-mail met daarin de bevestiging
en ga meteen aan de slag met de eerste stappen van het Programma.

Stappen

Direct aan de slag

Wat is piekeren?

Piekeren is het veel, lang en vaak zorgelijk nadenken over een probleem of iets vervelends, zonder dat je tot een oplossing komt. De één piekert regelmatig, de ander af en toe, maar piekeren doen we allemaal weleens. Bij piekeren roepen negatieve gedachten, negatieve gevoelens op. Hierdoor ontstaan weer nieuwe negatieve gedachten. Zo ontstaat een negatief spiraal. Het lukt daarbij niet om die gedachten los te laten, ook al probeer je dat wel. Van veel piekeren word je gespannen, bang, boos en verdrietig. Het bezorgt je slapeloze nachten en je wordt er moe van.

Kenmerkend is dat het gepieker betrekking heeft op betrekkelijk normale dagelijkse beslommeringen. Het gaat over de gezondheid van de kinderen, over de financiën, over het werk, of de familie. Kortom het gaat over alledaagse zorgen die iedereen wel herkent.

Over het programma Piekeren

In dit programma ga je wekelijks aan de slag, gedurende 4 tot 6 weken. Je gaat in dit programma uitzoeken waarom je piekert. Je krijgt verschillende manieren aangereikt om je piekergedachten te voorkomen of te stoppen. Laat je bij deze behandeling begeleiden door de videotherapeut die bij je past om van je piekergedachten af te komen of om beter mee om te leren gaan.

  • Je gaat een piekerregistratie bijhouden.
  • Je gaat onderzoeken waarom je piekert.
  • Je leert verschillende manieren om je piekergedachten te voorkomen of los te laten.
  • Je gaat leren om je spieren te ontspannen.
  • Je krijgt tips bij het piekeren.
  • Je kan op de groepspagina in contact komen met lotgenoten.

Aanmelden

Akke Tiemersma (GZ psycholoog)

Het programma Piekeren is ontwikkeld door psychologen van Therapieland en is gestoeld op de Meta-Cognitieve Therapie, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en Oplossingsgerichte Therapie.

 

Wil je Therapieland uitproberen?

Aan de slag

Artikelen over Piekeren

Het klopje op je schouder effect

Het klopje op je schouder effect

Snel een ego-boost nodig? lees verder

Hoe overleef ik Blue Monday?

Hoe overleef ik Blue Monday?

6 leuke en nuttige tips om de meest deprimerende dag van het jaar door te komen! lees verder

Minder piekeren

Minder piekeren

Je hoofd zit vol gedachten, constant dezelfde gedachten, en er komt maar geen einde aan. Geen oplossingen en geen acties. Je wordt er alleen maar moe en chagrijnig van. Tijd om wat te doen aan al dat gepieker! lees verder