Meld je direct gratis aan bij Therapieland, ontvang een e-mail met daarin de bevestiging
en ga meteen aan de slag met de eerste stappen van het Programma.

Stappen

Direct aan de slag

Wat is stress?

Bij een stressreactie schiet je bloeddruk omhoog, je hartslag versnelt, spieren spannen zich aan en er wordt meer zuurstof naar je hersenen gevoerd. Alles om je paraat te maken om te vechten of te vluchten voor dreigend gevaar. De hormonen adrenaline en noradreline maakt je lichaam automatisch aan wanneer een gevaarlijke situatie dreigt. Deze toestand is heel nuttig doordat je zo jezelf goed kan beschermen.

Wanneer deze stressreactie langer stand houdt, maakt je lichaam een extra hormoon aan, genaamd cortisol. Dit wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt en je stofwisseling harder werkt. Je lichaam is alerter dan ooit en reageert op alles dat op gevaar lijkt. Een zeer functionele reactie. Vervelend wordt het wanneer de stressreactie lang aanhoudt en niet vermindert. Je lichaam is continu in een enorm alerte toestand ook op momenten dat het niet nodig is, zoals ’s avonds wanneer je wilt gaan slapen. Er kunnen ook andere lichamelijke en psychische klachten ontstaan zoals hoofdpijn, rugklachten, lusteloosheid en negatieve gedachten. Om jouw klachten door stress te verminderen is het belangrijk de hoeveelheid en duur van je stress te beperken. Dit kan je leren met het programma StressLes van Therapieland.

Aanmelden

Irma van Steijn (GZ psycholoog )

Het programma StressLes is ontwikkeld door psychologen van Therapieland en is gestoeld op Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en positieve psychologie.

 

Over het programma StressLes

Het programma Stressles is bedoeld voor iedereen die last heeft van klachten door stress en deze wil verminderen. In dit programma ga je wekelijks aan de slag gedurende circa 6 weken. Je kunt in je eigen tijd en in je eigen tempo met het programma aan de slag. Aan de hand van filmpjes geven we uitleg over stress, de veroorzakers en wat je er aan kunt doen. Door middel van oefeningen leer je stap voor stap de baas te worden over je stressklachten. Hierbij komen de onderwerpen Positieve Psychologie, Druktemanagement, Zorg voor Jezelf en Leren ontspannen aan bod. Laat je bij deze behandeling begeleiden door de videotherapeut die bij je past om zo van je stressklachten af te komen.

  • Je gaat een test maken om te weten hoeveel stressklachten jij ervaart.
  • Je krijgt informatie over de inhoud en symptomen van stress.
  • Je krijgt concrete handvatten om te leren ontspannen en je drukke agenda aan te pakken.
  • Je kan op de groepspagina in contact komen met lotgenoten.

Aanmelden

Carolien (Ervaringsdekundige)

Ervaring

Dankzij het programma StressLes heb ik geleerd hoe ik met stressvolle situaties om kan gaan. Met een overvolle agenda was ik zelf niet op het idee gekomen om hulp te zoeken, totdat ik een tip kreeg van mijn werkgever. Ik kan nu aangeven wanneer iets te veel is en ik kan om hulp vragen. Daarnaast kan ik mijn dag beter organiseren en weet ik waar mijn prioriteiten liggen zodat ik rustig blijf bij een drukke agenda. 

 

Wil je Therapieland uitproberen?

Aan de slag

Artikelen over StressLes

Jongeren ervaren steeds meer stress

Jongeren ervaren steeds meer stress

Drie op de vier jongeren hebben last van teveel stress. Zij lopen het risico om overspannen te raken. Pieter Frijters pleit daarom voor preventieve stress programma's op scholen. lees verder

Minister Asscher wil taboe op werkstress doorbreken

Minister Asscher wil taboe op werkstress doorbreken

Check Je Werkstress Week van 3 t/m 6 november. Ruim 1 op de 8 werknemers in Nederland heeft last van werkstress. Een derde van het werk gerelateerde verzuim wordt veroorzaakt door werkstress. lees verder

Goede voornemens? Volhouden doe je zo!

Goede voornemens? Volhouden doe je zo!

Goede voornemens hebben we allemaal: minder eten of minder stressen. Maar hoe houd je dat vol? Hier vier tips! lees verder

Drukte Management: Leer nee zeggen

Drukte Management: Leer nee zeggen

Veel mensen vinden nee zeggen lastig! Leer hoe je zonder schuldgevoel nee kunt zeggen. lees verder

Drukte Management: Single tasken

Drukte Management: Single tasken

Efficiënter & effectiever werken door single-tasken lees verder

Tips en Tricks bij stress

Tips en Tricks bij stress

Een aantal simpele tips die makkelijk en snel stress verminderen lees verder