< Terug naar overzicht
photo

Over (de toekomst van) Virtual Reality

Gepubliceerd op Dec. 17, 2018, 4:09 p.m.

Virtual Reality is een veelbelovende behandeltechniek. Bij Therapieland geloven we in de kracht en de potentie van VR. In een interview licht Marloes van Overstraten Kruijsse - manager van het Content Development team binnen Therapieland en tevens projectleider van Virtual Reality - onder andere toe wat de redenen zijn voor het werken met VR, wat het doel is met VR, hoe de ontwikkeling in zijn werk gaat en geeft ze een stukje visie voor de toekomst.

Waarom Virtual Reality?
"We zijn om verschillende redenen aan de slag gegaan met Virtual Reality. Ten eerste omdat we denken dat we mensen daar daadwerkelijk mee kunnen helpen op een manier die én effectief is én die mensen leuk vinden om te doen. Je kunt in de spreekkamer heel veel leren en oefenen, maar de situatie waar je daadwerkelijk gespannen of angstig voor bent, is weer heel anders. Daar zit een gat tussen. Ik denk dat wij met onze Virtual Reality-programma’s dat gat kunnen dichten. Je kunt de daadwerkelijk gevreesde situatie oefenen. Op deze manier heeft het een breder effect in je eigen leven. Daarnaast is Virtual Reality heel praktisch voor behandelaren. Stel dat je een treinsituatie oefent met je cliënt, dan moet je daar bij wijze van spreken een halve dag voor inplannen. Nu kan dat gewoon in de behandelkamer. En als je merkt dat de cliënt de situatie al heeft overwonnen, dan kun je veel sneller een volgende stap maken omdat je alle situaties al paraat hebt liggen. Bovendien gaan we met Virtual Reality lekker met de tijd mee. Marloes: “Ik denk dat iedereen over een paar jaar thuis een VR-bril heeft liggen."

          "Je kunt in de spreekkamer heel veel leren en oefenen, maar de situatie waar je daadwerkelijk gespannen
          of angstig voor bent, is weer heel anders. Daar zit een gat tussen. Ik denk dat wij met onze Virtual Reality-
          programma’s dat gat kunnen dichten."

Wat is de ambitie en het doel met VR?
"Het doel dat wij hebben, niet alleen met Virtual Reality, maar ook met onze online programma’s, is het verminderen van klachten bij mensen. Met ons huidige VR-aanbod zijn we heel erg gericht op angst, maar ik hoop in de toekomst ook dat mensen door middel van VR een kijkje krijgen in de wereld van mensen met een bepaalde stoornis, of dat je met een Augmented Reality-bril altijd een hulptool bij de hand hebt. Augmented reality? Ja, met AR ben je echt in je eigen wereld. Je kunt hulptools toevoegen in je echte wereld. Bijvoorbeeld: altijd een videotherapeut bij je hebben met ontspanningsoefeningen, of een wesp om je heen laten vliegen. En er is nog veel meer mogelijk. Dat moeten we nog ontdekken."

Wat maakt VR anders dan de ‘gewone’ online programma’s?
"VR is interactiever én het is praktischer. Het is een klein onderdeel ter ondersteuning van ons andere aanbod: de online programma’s in ons platform. Met VR geef je een tool mee aan de cliënt om een bepaalde uitdaging of vaardigheid daadwerkelijk te gaan oefenen op een manier waarbij je nog iets meer controle hebt. VR is eigenlijk een veilige manier van oefenen, en in die zin een hele mooie tussenstap. Als je bijvoorbeeld bang bent voor honden, en je therapeut zegt tegen je ‘ga thuis maar oefenen met honden tegenkomen’, dan is die stap vaak nog te groot. VR is een veilige tussenstap waar je mensen meer motivatie voor kunt geven. Je geeft ze hiermee namelijk een succes-ervaring en daardoor meer zelfvertrouwen."

Kun je iets vertellen over hoe een VR programma wordt ontwikkeld?
"We beginnen met het concept zoals we altijd beginnen: een brainstorm met ervaringsdeskundigen, experts en cliënten, we duiken de literatuur in om te zorgen dat we up-to-date zijn qua kennis en vervolgens kijken we hoe een normale behandeling eruit ziet. We kijken naar dingen die mensen vermijden, dingen die angst oproepen waar men in het echte leven mee geconfronteerd kan worden. In de volgende stap denken wij uit hoe wij die situatie kunnen creëren en een leer-element daarbij kunnen zetten. De centrale vraag bij angst is bijvoorbeeld ‘hoe dagen we mensen uit om over hun angst heen te stappen?’ Vervolgens bedenken hoe we dat op een realistische en aantrekkelijke manier in beeld kunnen brengen. Dan volgt het praktische gedeelte: locaties zoeken, figuranten regelen en het filmen. Het filmen is heel anders dan over het algemeen wordt gedacht. Je kunt bijvoorbeeld helemaal niet in beeld staan: de camera ziet alles. Je kunt dus niet achter de schermen tekens geven of coachen. En het moet in een keer goed! Het is namelijk heel lastig om in de videofragmenten te knippen, omdat de omgeving exact hetzelfde moet zijn. Voor VR filmen is dus altijd een uitdaging. Na het filmen moet het beeld bewerkt worden en in de app worden gezet en interactief worden gemaakt. Dan is de eerste versie af die getest moet gaan worden. In de laatste fase wordt er een programma omheen gemaakt, waar ook weer voor gefilmd wordt en wat mooi aangekleed moet worden. Omdat VR nog zo nieuw is, besteden we veel aandacht aan de stappen voor de behandelaar: hoe kun je het inzetten, wat zijn oefeningen die je iemand mee kunt geven en meer."

Wat zijn de eerste reacties en resultaten?
"Mensen vinden het in ieder geval heel leuk. We hebben veel feedback gekregen waardoor we blijven leren en blijven doorontwikkelen in onze programma’s. Zo hebben we geleerd dat we een duidelijke start met een goede introductie moeten hebben en een einde aan moeten geven, wat we inmiddels hebben geïmplementeerd. Verder zijn we druk bezig met het verzamelen van alle informatie en feedback en zijn we bezig met het opstarten van verschillende onderzoeken in samenwerking met de Universiteit van Maastricht, waar een onderzoek loopt naar de effectiviteit van het VR alcoholverslavingsprogramma en met de Universiteit van Twente wordt er gekeken naar het effect van VR ontspanning."

Toekomstmuziek…?
"Ik denk dat we heel veel kunnen met VR! Ik denk dat dit een tool is die iedereen straks altijd op zak heeft, waarbij je in je eigen omgeving dingen die je spannend vindt kunt oefenen. Ik hoop dat we nog meer richting learning games gaan en ik hoop dat het overal en in alle praktijken beschikbaar is. Mijn grootste droom? Dat mensen die hier mee aan de slag willen er gemakkelijk toegang toe hebben. De nieuwste technieken en tools moeten toegankelijk zijn voor iedereen. En natuurlijk hoop ik dat ons product altijd innovatief blijft, dat we blijven ontwikkelen."

          "Mijn grootste droom? Dat mensen die hier mee aan de slag willen er gemakkelijk toegang toe hebben.
           De nieuwste technieken en tools moeten toegankelijk zijn voor iedereen."

Nieuws