photo

Het programma 'Piekeren'

Gepubliceerd op 11 oktober 2018 21:18

Iedereen piekert wel eens. Ongewenste gedachten kun je helaas niet zomaar negeren. Sterker nog, besluiten ergens niet aan te denken zorgt ervoor dat je veel stress ervaart en dat je er juist wel aan denkt. Hoe krijg je dan wel rust in je hoofd? In dit programma ga je onderzoeken waarom je piekert en hoe je deze piekergedachten aan kunt pakken.

De basis

Het programma is gestoeld op de Meta-Cognitieve Therapie, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en Oplossingsgerichte Therapie.

Het programma is bedoeld voor clienten met piekerklachten die opzoek zijn naar handvatten en/of overtuigingen hebben die aangepast moeten worden. Dit programma kan ook preventief ingezet worden, om te voorkomen dat de klachten verergeren. duurt ongeveer 4 tot 6 weken. 

Korte inhoud

In dit programma wordt psycho-educatie gegeven, worden de piekergedachten geregistreerd en gaan ze vervolgens actief aan de slag met hun piekergedachten. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen oplosbare gedachten en onoplosbare gedachten. Voor de oplosbare gedachten worden technieken aangeboden om de gedachten op te lossen en beslissingen te nemen. En voor de onoplosbare gedachten worden handvatten geboden om ze te leren accepteren en daarna loslaten. Het programma bevat opdrachten zoals het piekerkwartier, afleiding zoeken, mantra’s en ontspanningsoefeningen. 

Nieuws