photo

'E-Health is werken en ook leuk!'

Gepubliceerd op 11 oktober 2018 21:18

Vitaalpunt over e-Health en de samenwerking met Therapieland

In september 2017 is de samenwerking tussen Vitaalpunt en Therapieland gestart. Naast overeenkomsten in team en visie, is er ook een duidelijke overlap in mentaliteit. “Fris én de wil om dingen aan te pakken met de instelling ‘we gaan het gewoon doen’,” zoals Nienke Jager van Vitaalpunt onlangs in een interview heeft verwoord. Vanuit hun ervaring geven ze andere instellingen mee dat e-Health gelijk staat aan met z’n allen werken en constant evalueren, én dat e-Health heel leuk is!

De keuze voor Therapieland

Vitaalpunt heeft al de nodige meters gemaakt op het gebied van e-Health. Vooral de inhoud van de voormalige e-Health programma’s die Vitaalpunt gebruikte, had verbetering nodig. Zowel de therapeuten als de patiënten vonden ze niet overzichtelijk genoeg. De keuze voor Therapieland is gebaseerd op de kwaliteit van de inhoud van de programma’s. “Dat de programma’s op basis van protocollenboeken zijn ontwikkeld, vinden we heel belangrijk,” aldus Nienke Jager. Daarnaast speelt het mee dat Therapieland overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is.

Wat Vitaalpunt ook opviel, is dat er qua insteek en ‘vibe’ veel overeenkomsten zijn. “Daardoor kunnen we ook beter samenwerken. Schakelen gaat makkelijk en op die manier kunnen we van elkaar leren. Als wij kijken naar hoe we het beste met e-Health aan het werk kunnen gaan, merken we dat Therapieland bereid is om te leren van ons en iets nieuws te ontwikkelen, of dat we suggesties kunnen doen om samen te ontwikkelen.”

Het implementatietraject

Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat de implementatie van e-Health een belangrijke rol speelt in de positieve resultaten. Vanuit Therapieland wordt daarin geïnvesteerd, en dat merkt Vitaalpunt op. Nienke wijst erop dat een implementatietraject best moeilijk is en dat zij nog steeds aan het implementeren zijn. “Behandelaren hebben toch wel een gewoonte in hoe ze werken,” geeft ze aan. “De eerste opstart is goed verlopen, maar ook nu is het weer een uitdaging hoe we het goed blijven gebruiken. De ondersteuning van Therapieland is heel prettig, ook de trainingen. Ze zijn altijd bereid om mee te denken.”

“Ga goed in overleg met Therapieland en maak gebruik van alle kennis en input die zij al hebben.”

Lessons learned

Vitaalpunt heeft de nodige ervaring met e-Health en de implementatie ervan. Op de vraag ‘Wat geven jullie mee aan andere instellingen op het gebied van e-Health?’ antwoordt Nienke: “E-Health is met z’n allen werken en constant evalueren hoe het gaat. En e-Health is ook heel leuk! Het biedt nieuwe mogelijkheden en ik denk dat er in de toekomst nog zoveel meer mogelijk is, met VR bijvoorbeeld.”

Als tip geeft ze mee: “De implementatie van e-Health kost echt tijd. Neem er ook de tijd voor om het te leren. Dat ontbreekt soms bij ons in de implementatie: we zien dat sommige behandelaren er echt de tijd voor nemen, en anderen minder.” Daarnaast wijst ze op het belang van wetenschappelijk onderzoek. Als je de onderzoeken naar e-Health volgt, kun je dit ook gebruiken om je werknemers te motiveren. Behandelaren zijn geneigd extra effort in e-Health te stoppen als ze weten wat het oplevert. En zo blijven we allemaal elke dag bijleren. Niet alleen in de praktijk, maar ook in onderzoek.

Een andere tip van haar is om tips en ervaringen onderling uit te wisselen. “Van elkaar kun je leren.” Daarnaast wijst ze op de rol die Therapieland hierin kan spelen en raadt ze aan om Therapieland hierbij te betrekken. “Ga goed in overleg met Therapieland en maak gebruik van alle kennis en input die zij al hebben. Stem daarnaast goed af wat je nodig hebt en – opnieuw – neem er de tijd voor.”
 

  

Over Vitaalpunt

Vitaalpunt is een behandelcentrum voor geestelijke gezondheidszorg met vestigingen in Amsterdam en in Rotterdam. De behandelingen van Vitaalpunt vallen onder de Specialistische GGZ of de Basis GGZ. Bij Vitaalpunt geloven ze in multidisciplinaire zorg en hanteren ze een persoonlijke benadering samen met de inzet van de cliënt om zo te komen tot een zichtbare en tastbare verandering. De behandeling is daarnaast gericht op het vergroten van ‘zelfredzaamheid’ en langdurige ‘gedragsverandering’.

Nieuws