photo

Portret e-Health Nederlands Dagblad

Gepubliceerd op 11 oktober 2018 21:20

Skype wordt ook door hulpverleners steeds vaker ingezet. Hoe doen e-professionals hun werk?

Imco Lanting
beeld Joost Hoving, ND

‘Skype-verlening: hulp op afstand’

Hulpverlening of diensten aanbieden op afstand. Voor een rechtszaak, taalles of therapie hoef je tegenwoordig niet meer per se naar de hulpverlener toe. Een internetverbinding volstaat. Heeft ‘skype-verlening’ de toekomst? Drie e-professionals over hun werk: de docent Frans, de dierenarts en de GZ-psycholoog.

In een lege rechtszaal zit een rechter. Hij kijkt naar de verdachte die veertig kilometer verderop zit. De verdachte ziet hij op een computerscherm.

In Drenthe is sinds een jaar een proef bezig: de videorechter. De rechter handelt via internet zaken af. Een vreemd beeld, waar we desondanks aan lijken te moeten wennen. In de pilot van de Rechtbank Noord-Nederland worden nu nog alleen zogenaamde bewindszaken behandelt, waarbij eigendommen van een persoon onder beheer worden gesteld van een bewindvoerder. De rechter zit daarbij in Assen, de persoon in kwestie in het gemeentehuis van Emmen. De woordvoerder van de rechtbank is positief over de voorlopige resultaten: ‘Hét grote voordeel van de videorechter is de toegankelijkheid van de rechtspraak: het scheelt reistijd en het is een bekende omgeving voor rechtzoekende en bewindvoerder. De technische kant van de videoverbinding is nog voor verbetering vatbaar, die moet stabieler en daar werken we aan.’

De definitieve resultaten van de proef worden begin 2018 bekendgemaakt. ‘Skype-verlening’ is in opkomst. Naast de rechtspraak raakt het ook in andere beroeps- groepen ingeburgerd.

De GZ-psycholoog: ‘virtueel troosten gaat eigenlijk prima’

Hannah Ritter (59) is al jarenlang GZ- en eerstelijnspsycholoog. Toen ze hoorde over het online geven van psychologische behandelingen, twijfelde ze. Ritter: ‘Ik had sterke bedenkingen over de haal- baarheid van behandelcontacten zonder fysieke aanwezigheid van de cliënt. Ik ben opgeleid om direct contact met mijn cliënten te hebben, te letten op non-verbale communicatie, houding en emotie in de stem.

De wisselwerking tussen cliënt en therapeut is cruciaal. Die is natuurlijk afwezig als je online contact hebt. Toch bleek het koudwatervrees en ook veel vakgenoten trekken die conclusie nu.’

De eerste keer dat Ritter een behandeling deed met behulp van internet vond ze spannend. ‘Dat was via een chatfunctie zonder video. Ik was vooral benieuwd of dit online contact zou aanslaan bij de cli- ent en hoe het zou gaan met de therapie- trouw. Zou zij de opdrachten ook werkelijk gaan maken? Gelukkig ging het goed en was mijn cliënt enthousiast.’

Het prettige aan internettherapie is dat er veel filmpjes beschikbaar zijn die de cliënt zo vaak kan bekijken als hij of zij wil. ‘Dat kan in mijn praktijk natuurlijk niet. Daarnaast zit er ook best wat humor in de filmpjes en dit helpt ter relativering. Bijvoorbeeld in de module over ADHD staat een hilarisch filmpje van de chaos die een jongen met ADHD ervaart en creëert. Heel herkenbaar voor iedereen die ermee te maken heeft.’

Therapieland, de organisatie waarbij Ritter is aangesloten, breidt de trend van online therapie steeds verder uit. Sinds kort is er ook therapie in beeld. De woordvoerder: ‘Dit gaat via een beveiligd soort skype, dat ‘zoom’ heet. Sommige therapeuten kiezen ervoor om nu al sessies te doen met de gewone skype of facetime. We streven vooral naar een optimale ondersteuning van de behandelaar voor een zo goed mogelijk face-to-face contact met de cliënt. En, ook niet onbelangrijk: de internettherapie is integraal onderdeel van de behandeling, dus voor de cliënt zijn er geen extra kosten aan verbonden, terwijl de gebruikte modules als ‘naslagwerk’ online beschikbaar blijven.’


‘Ik heb nu bijna honderd mensen geheel of gedeeltelijk met internettherapie kunnen helpen’, vertelt Ritter. ‘De leeftijdscategorie varieert van jongeren tot 65-plussers. Ik gebruik vooral de therapiemodules gericht op depressie, angsten, somatisch onvoldoende verklaarbare lichamelijke klachten, overspannenheid en burn-out.’

Een voordeel van de niet-live online behandelingen is dat de cliënt en de therapeut op verschillende tijdstippen aan de slag kunnen. ‘Ik krijg een signaal als er een opdracht is uitgevoerd en kan dan inloggen en meteen feedback geven. Ook het ‘virtueel’ troosten gaat verrassend genoeg prima. Het gaat er toch om ie- mand te laten merken dat hij of zij gehoord wordt en mensen vinden het ook prettig dat er niet gewacht hoeft te worden tot de volgende fysieke afspraak voor ze zich kunnen uiten. Af en toe geef ik alleen internettherapie. Ik doe dit als de wachttijd te lang dreigt te worden. De cliënt kan dan alvast beginnen. Het komt soms voor dat er al zo veel verbetering is dat face-to-face afspraken niet meer nodig zijn.’

>> therapieland.nl

Nieuws