Wachttijd hoeft geen stilstand te betekenen. Toch wachten cliënten in de ggz nog altijd te lang op passende zorg. Dit kan voor verergering van klachten, extra druk op naasten en toenemende belasting van behandelcapaciteit zorgen.  Zorgverzekeraars leggen in het zorginkoopbeleid 2026 de nadruk op het actief benutten van deze wachttijd. Niet om de tijd te vullen, maar als startpunt van herstel. 

Hoe je wachttijdverkorting mogelijk maakt met e-health lees je in dit artikel.

Waarom iets doen tijdens de wachttijd?

Weken en soms maandenlang wachten op psychische hulp is geen pretje. Uitval, verergering en verlies van motivatie komen regelmatig voor. Niet alleen bij cliënten, maar ook bij hun omgeving en de keten eromheen

Door aan de slag te gaan met wachttijdverkorting:

  • bied je direct hulp aan cliënt en netwerk
  • voorkom je verergering van klachten
  • versterk je eigen regie en betrokkenheid
  • en maak je efficiënter gebruik van je zorginzet 

E-health inzetten voor wachttijdverkorting

Niet iedere cliënt hoeft te wachten tot het eerste gesprek om psychische hulp te ontvangen. Er zijn meerdere mogelijkheden beschikbaar die cliënten tijdens de wachttijd activeren en ondersteunen: van volledig online behandelen tot laagdrempelige zelfhulp. Deze aanpak draagt niet alleen bij aan het versterken van eigen regie, maar ook aan structurele wachttijdverkorting. Welke vorm het meest passend is, hangt af van de hulpvraag en de mate van begeleiding die nodig is. 

 

De Digitale Poli: direct behandelen zonder wachttijd

Voor cliënten met licht tot matig ernstige klachten is volledig online behandelen een passende oplossing. De Digitale Poli biedt een volwaardige behandeling via vragenlijsten, beeldbellen en programma’s van Therapieland, met inhoud die gelijkwaardig is aan reguliere zorg, maar zonder wachttijd

Door een snelle en eenvoudige aanmelding en digitale intake kan de behandeling vaak binnen enkele dagen starten. GGZ Drenthe hielp op deze manier in één jaar tijd al meer dan 1.000 mensen op weg, volledig digitaal en zonder wachttijd. 

De Digitale Poli is een voorbeeld van hoe hybride zorg vorm krijgt in de praktijk: een flexibele, digitale cliëntreis die bijdraagt aan een toegankelijke ggz.

Voor cliënten betekent dit: directe hulp, meer regie en behandeling in hun eigen vertrouwde omgeving. 

Voor instellingen biedt het: structurele wachttijdverkorting, hogere doorstroom en slimmere inzet van beschikbare zorg, zonder dat dit ten koste gaat van kwaliteit. 

“Soms zijn cliënten wat sceptisch bij de voordeur en denken: Goh gaat dat mij wel helpen, digitaal? En dan aan het einde van de behandeling horen we: Dat was toch wel heel fijn, dat het ook digitaal kon. Soms zijn de sessies emotioneel en gespannen – dan is het juist ook fijn om dit vanuit huis te kunnen doen.’’

– Ingrid van Hengel, GZ-psycholoog en e-health coördinator bij Forta Volwassenen

E-volve: een warme start voor de behandeling

Voor wie meer begeleiding nodig heeft tijdens de wachttijd, is er E-volve: een pre-treatment dat cliënten voorbereidt op hun behandeling en helpt om klachten te stabiliseren. 

Samen met een behandelaar werkt de cliënt aan diagnose-overkoepelende thema’s zoals zelfredzaamheid, emotieregulatie, gezonde leefstijl en sociale steun, en is daarmee breed inzetbaar. De cliënt gaat zelfstandig aan de slag in Therapieland en ontvangt tussentijds feedback via onze chatfunctie en korte face to face sessies. 

Doel: terugval voorkomen, het behandeltraject verkorten en zorgen voor een warme overdracht naar het vervolgtraject.

 

Zelfstandig aan de slag met het zelfhulpportaal

Voor cliënten die zelfstandig aan de slag willen is er het zelfhulpportaal van Therapieland. Zelfhulp is schaalbaar, laagdrempelig en direct inzetbaar, ook tijdens de wachttijd. Het biedt overbruggingshulp zonder inzet van behandelcapaciteit.

Onderzoek laat zien dat zelfhulp net zo effectief kan zijn als blended care (de combinatie van e-health en reguliere zorg), mits cliënten er bewust voor kiezen. Het helpt hen om voorbereid en gemotiveerd aan hun behandeling te beginnen.

Therapieland ondersteunt instellingen bij het opzetten van een zelfhulpportaal, inclusief activatie en monitoring. Cliënten volgen zelfhulpprogramma’s afgestemd op hun hulpvraag, met psycho-educatie en praktische opdrachten die bijdragen aan veerkracht en stabilisatie. 

“Helder uitleg, praktische tips en een fijne bibliotheek met extra info. Je kunt op je gemak alles terugkijken’’
’’

– Cliënt over het zelfhulpprogramma Balans

Voorbereiden met ‘Eerste stap naar herstel’

Een concreet voorbeeld van een zelfhulpprogramma is Eerste stap naar herstel Jongeren en volwassenen die niet lekker in hun vel zitten, kunnen hiermee voor de intake al starten. 

In het programma werken zij zelfstandig aan herkenbare thema’s zoals ontspannen, omgaan met emoties, beter slapen en minder piekeren. De inhoud is gebaseerd op CGT, ERT en ACT, en sluit aan bij bestaande behandelprotocollen. 

Aan de slag met wachttijdverkortig

Wil je weten wat wachttijdverkorting met e-health jouw organisatie oplevert? Gebruik de Health Case Calculator en krijg direct inzet in de impact op kosten, capaciteit en behandelresultaten of plan een adviesgesprek in met Kelvin.

Misschien ook interessant

Alles voor een gebalanceerde levensstijl

Therapieland Klaar Loggen

 e-Health bij chronisch somatische aandoeningen

Therapieland PS is een tweemaandelijkse bijeenkomst waarin teamleden van Therapieland en onderzoekers uit het veld in gesprek gaan over de

Lees meer
foto van twee lachende vrienden

22% minder stressklachten door e-Health-programma | IJ-lab

Post Views: 2.652

Lees meer
7 zelfhulpboeken die je mentale gezondheid een boost kunnen geven

7 zelfhulpboeken die je mentale gezondheid een boost kunnen geven

We vroegen verschillende Therapieland werknemers welk boek hun mentale gezondheid een boost heeft gegeven. We zetten er 7 op een rij!

Lees meer
foto van student achter laptop

78% van mensen met somberheidsklachten is geholpen met digitaal programma | IJ-lab

Post Views: 2.509

Lees meer
Afbeelding van Nicky tijdens de Slimme Zorgestafette over AI in de zorg

AI-toepassingen binnen de zorg

Afgelopen donderdag stond in het teken van de Innovatie-estafette. Bert van der Hoek (CEO Trimbos-instituut), Nicky Hekster (IBM) en Dr.

Lees meer