E-health in de ggz – zoals beeldbellen, online programma’s en digitale vragenlijsten – helpt om wachttijden te verkorten, behandelcapaciteit te verhogen en cliënten sneller passende zorg te bieden. Niet voor niets verwachten zorgverzekeraars dat instellingen digitale en hybride zorg structureel inzetten. Zo benadrukt Menzis het belang van een zorgvuldig en passend implementatietraject.
Maar: implementatie alleen leidt nog niet tot adoptie. In de praktijk zien we dat e-health zonder activatie blijft hangen in losse pilots of ad-hoc gebruik. Activatie brengt in beweging: het zorgt voor draagvlak, motivatie en toepassing in de praktijk – een belangrijke voorwaarde voor succesvolle adoptie van digitale zorg.
Activatie is de brug tussen techniek en toepassing – tussen beleid en behandelkamer
Een e-health platform koppelen aan een elektronisch patiëntendossier (EPD). Programma’s selecteren. Accounts aanmaken. Het zijn belangrijke stappen in de implementatie van e-health, maar nog niet voldoende om adoptie te realiseren. Daarvoor is activatie nodig.
Activatie betekent dat je digitale zorg niet alleen beschikbaar stelt, maar ook duurzaam integreert in je organisatie. Bij Therapieland zien we dat activatie pas echt impact maakt als je aandacht besteedt aan drie onderdelen:
- Beleid: Neem e-health op in het jaarplan, leg het vast in processen en werkafspraken, en zorg voor eigenaarschap op meerdere niveaus.
- Educatie: Leid behandelaren, projectleiders en andere sleutelfiguren op. Bied praktische handvatten, en laat teams ervaren hoe e-health aansluit op hun werkwijze.
- Zichtbaarheid: Zorg dat e-health zichtbaar is en bespreekbaar is in alle lagen van de organisatie: in het EPD, op intranet, in dashboards, vergaderingen en overlegstructuren. Deel succes actief.
Activatie in de praktijk: zo helpt Therapieland
Om digitale en blended care duurzaam, effectief en organisatiebreed in te bedden, ondersteunt Therapieland organisaties onder de noemer Therapieland activeert. Onze e-health specialisten helpen bij het realiseren van succesvol gebruik – afgestemd op de behoefte van elke organisatie.
Therapieland activeert is een van de vier pijles van de Therapieland Campus: onze aanpak voor kennisdeling, verbinding en activatie rondom e-health. Vanuit deze campus bieden we een passend en inspirerend aanbod dat aansluit bij de visie en werkwijze van organisaties zoals Dokter Bosman.

Drie fasen voor duurzaam gebruik
1. Co-creatie: samen de basis leggen
We brengen onder andere ambities en de cliëntreis in kaart, definiëren succesfactoren en richten het platform gebruiksklaar in voor behandelaren.
2. Activatie: van kennis naar gebruik
Met bijvoorbeeld interactieve trainingen, microlearnings, een train-de-trainer sessie en communicatie vergroten we draagvlak en gebruik.
3. Optimalisatie: blijvende verbetering
Via onder andere impactgesprekken, gebruikersinzichten en doorlopende activatiecampagnes borgen we e-health binnen de organisatie.
“Het mooie van activatie is dat het blijft leven in de organisatie. Tijdens een impactgesprek horen we vaak dat organisaties, ook na het activatietraject, zelf aan de slag gaan. Denk aan sessies om programma’s beter te leren kennen of het opnemen van e-health in hun behandelplannen.”
– Bertus, E-health Specialist bij Therapieland/Gezondeboel
Onderbouwd met onderzoek van IJ-lab
Alles wat je hierboven leest, is gebaseerd op meer dan 12 jaar praktijkervaring met het activeren van e-health in de ggz. Die inzichten zijn ook verder verdiept en onderbouwd via de Health Case onderzoek van IJ-lab
Het onderzoek maakt zichtbaar aan welke randvoorwaarden organisaties moeten voldoen om e-health succesvol in te zetten, én welke waarde digitale zorg kan opleveren als het goed is ingebed. In de onderstaande blogs delen we de belangrijkste inzichten en best practices.
Resultaten bij andere GGZ-instellingen
Organisaties die actief inzetten op de adoptie van e-health via activatie, boeken resultaten op verschillende niveaus. Niet alleen in het gebruik, maar juist in de manier waarop digitale zorg structureel wordt geïntegreerd in het zorgproces. Dit zien we onder andere terug in:
- structurele, organisatiebrede borging van e-health (beleid, werkwijze)
- meetbaar gebruik van e-health op basis van data
- kortere wachttijden door de inzet van programma’s vóór de start
- efficiëntere inzet van behandelcapaciteit
- groter draagvlak en eigenaarschap binnen teams
- sterkere positionering richting zorgverzekeraars en IZA-doelstellingen
- het benutten van de volledige potentie van e-health